Nowy rok, nowy krok?

Twoi znajomi właśnie wpadli w szał postanowień noworocznych. Gdyby jakimś cudem możliwe było przesądowanie myśli Ziemian w okresie sylwestrowym, podsłuchujący kosmici nie ważyliby się nawet przemknąć w okolicy naszego Układu Słonecznego. Bo kto porywałby się na podbój planety tak rozwojowo nastawionych istot? Miażdżąca skala ilości postanowień rozwojowych zmian planowanych na nowy rok ulega stopniowemu topnieniu w miarę upływu czasu. Rzucanie palenia jakoś nie wychodzi, słodycze za bardzo kuszą, książki są jakieś takie…grube. DSC_9628 Dlatego też uważam, że Nowy Rok to niekoniecznie dobry czas na planowanie zmian. Gdy obserwujemy innych poddających się w swoich postanowieniach, to i sobie odpuszczamy. Zagrożenie pojawia się w raz z upływem dni, gdy słyszysz, że Twoi znajomi coraz rzadziej chwalą się osiągnięciami. Nie wszystko jest takie, jak miało być, zaczyna być trudno. Plusem jest to, że masz jasny punkt startu. Jesteś na fali entuzjazmu innych. Robisz coś, bo inni tak robią. Minusem natomiast – jesteś uzależniony od postaw znajomych. (for. Barbara Dąbek) Słowem – łatwo ulec można wpływom innych ludzi poddających się ze swoimi zmianami.

Każdy moment jest dobry na zmiany, ale zmiany rozsądnie przygotowane.

W jaki sposób przygotować się do zmiany?
  1. Ustal, na czym naprawdę Tobie zależy. Możesz w tym celu porozmawiać z coachem, rodziną, przyjaciółmi. Wykorzystaj narzędzia takie jak listy wartości, mapy myśli, 5 W (wkrótce znajdziesz je w dziale materiały dodatkowe). Akcent kładź na efekty – co to dla Ciebie da?
  2. Określ, po czym poznasz, że osiągnąłeś cel. To jest miejsce na wypisanie tak wielu wskaźników, na ile tylko wpadniesz. Mogą to być liczby, ilości, miary, odległości, przedmioty- inaczej efekty.
  3. Podaj datę osiągnięcia celu oraz kamieni milowych (przełomowych punktów) w procesie jego zdobywania. Możesz zaznaczyć je na linii czasu od dziś do momentu zrealizowania celu.
  4. Wymień jak najwięcej rzeczy, które sprzyjają Twojemu celowi. Wypisz te elementy, które posiadasz, by go zrealizować: czas, miejsce, środki, pieniądze, motywację, znajomości, przestrzeń, doświadczenie, porażki itp.
  5. Zastanów się nad tym, co może przeszkodzić Ci w osiągnięciu celu. Oznacz to na osi celu. Wymyśl po 2-3 sposoby na zredukowanie wpływu szkodliwych czynników.
  6. Wytycz pierwsze kroki. Niech będą małe, ale osiągalne. Tak jak Twój cel, muszą być w pełni zależne od Ciebie.
Jeżeli już coś postanawiasz zacznij od małych kroczków, pierwszy zrób w ciągu 24 godzin, drugi w tym samym tygodniu, trzeci w aktualnym miesiącu. Przykład? Cel: Chcę czytać więcej książek. 1 krok: w przecigu 24 godzin zrobię listę pozycji książkowych do przeczytania. 2 krok: W tym tygodniu znajdę co najmniej jedną książkę i przeczytam 3 pierwsze rozdziały. 3 krok: W tym miesiącu skończę conajmnie j 1 książkę.   Nie poddawaj się ogólnemu zniechęceniu i odpuszczaniu postanowień – w końcu Ty sam się na nie decydujesz. I nie potrzebujesz do tego zmian w kalendarzu. No, chyba że własnoręcznie naniesionych zmian 😉 Powodzenia w podbijaniu świata swoimi planami :)! Agata

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress