Czy to prawda? O tym, jak robią nas w bambuko z celami.

fot. Krzysztof Skuła

fot. Krzysztof Skuła

Często zdarzało mi się przeglądać prezentacje osób z tytułami naukowymi zamieszczone w internecie lub pokazywane na konferencjach. Wbrew inteligentnej otoczce, raziły w nich błędy merytoryczne, np. cytowanie badań, które nigdy nie miały miejsca. Najpopularniejszym przykładem są  badania na Harvardzie (lub wg. niektórych, w Yale). Eksperyment dotyczył obierania i zapisywania celów. W roku 1953 przebadano pewną grupę studentów pytając ich, czy mają w życiu określony cel. Badano zależność między obraniem celu a rzeczywistym sukcesem. 84% zapytanych nie miało żadnych sprecyzowanych celów 13% miało cele, ale te nie były zapisane na papierze 3% miało jasno określone, spisane cele oraz plany ich realizacji Po latach odnaleziono przebadanych studentów i sprawdzono ich zarobki. Okazało się, że ci, którzy stanowili jedynie 3 % respondentów ze sprecyzowanymi celami, zarabiali 10 razy więcej niż 97 % reszty absolwentów uniwersytetu. Czyli wystarczy określić jako cel, by odnieść sukces. Motywujące, prawda? No i wszystko byłoby ok, gdyby nie fakt, że takie badania się w rzeczywistości nie odbyły. http://faq.library.yale.edu/recordDetail?id=7508&action=&library=yale_business&institution=Yale By jednak nie zniechęcać Cię do zapisywania i mówienia o swoich celach, przytoczę realnie przeprowadzone badania, zainspirowane legendą z Yale. http://www.dominican.edu/dominicannews/study-backs-up-strategies-for-achieving-goals Dr. Gail Matthews przebadała 267 osób ( ostatecznie 149), które podzieliła na 3 grupy. Osoby z pierwszej grupy miały obrać cel i o nim pomyśleć. Osoby z kolejnej grupy – wyznaczyć go, podjąć działania i powiadomić o tym znajomego. Badani z ostatniej grupy oprócz powyższych czynności, mieli jeszcze zapisać swój cel i zdawać tygodniowe raporty znajomemu z przebiegu ich realizacji. Okazało się, że w pierwszej grupie cel osiągnęło 43 % badanych. W drugiej liczba wzrosła do 64 % , natomiast w ostatniej aż 76 % badanych dopięło swoich zamierzeń. Trzy najważniejsze wnioski z przeprowadzonych rzeczywiście badań?
  • Zapisz swój cel

  • Zobowiąż się przed kimś, że go wypełnisz

  • Zapewnij monitoring swoich działań

Źródło…  http://www.dominican.edu/academics/ahss/undergraduate-programs-1/psych/faculty/fulltime/gailmatthews/researchsummary2.pdf http://onaucejezykow.blogspot.com/2011/07/zapisywanieie-celow-sukces-eksperyment.html eksperyment nigdy nie miał miejsca http://faq.library.yale.edu/recordDetail?id=7508&action=&library=yale_business&institution=Yale  Pamiętaj o sprawdzaniu prezentowanych informacji. To, że pojawiły się w internecie na czyjejś upublicznionej prezentacji nie znaczy, że wszystkie zawarte tam treści są sprawdzone i prawdziwe! Wyrób sobie nawyk dopytywania – skąd wiadomo, że to prawda? Nie chcesz chyba być przyłapany przez uczestnika zajęć na niekompetencji?
  • bigmaster

    ale „celi”? 😉

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress